KONCEPCJA FUNKJONOWANIA I ROZWOJU
Charakterystyka Szkoły Podstawowej w Pielni
Szkoła Podstawowa w Pielni, dla której organem prowadzącym jest Urząd Gminy
w Zarszynie, a nadzorującym Podkarpackie Kuratorium Oświaty w Rzeszowie, znajduje się w centrum wsi. Dojścia do niej są utwardzone, choć sam plac wokół budynku nie jest oświetlony.
Baza lokalowa szkoły jest zadowalająca. Oczywiście, dużą pracę wykonali także nauczyciele szkoły, rodzice i mieszkańcy wsi, którzy za przykładem kierownictwa, i przy pomocy ze strony Gminy, zaangażowali się w realizację różnych projektów, poświęcali swój czas i społecznie wykonali wiele przedsięwzięć.
Obecnie dysponujemy 6 salami lekcyjnymi, szatnią i łazienkami, przestrzennymi korytarzami, bezpiecznymi schodami. Posiadamy klasopracownię komputerową dobrze wyposażoną bibliotekę ICIM, salę gimnastyczną, stołówkę oraz sprzęt sportowy i media: projektory, laptopy, tablice multimedialną, sprzęt nagłaśniający, itp. Przy szkole znajduje się piękny plac zabaw, boisko sportowe i duży zielony teren wokół.
Mocne strony szkoły to:
-
wyremontowany budynek, wystarczająca baza dydaktyczna;
-
brak patologii, bezpieczna szkoła;
-
dobra współpraca z Radą Rodziców i środowiskiem(organizacjami);
-
prowadzenie diagnoz wewnątrzszkolnych i ich wykorzystywanie do planowania dalszej pracy,
-
wysoko wykwalifikowana kadra -50 % nauczycieli dyplomowanych, 100 %
z wyższym wykształceniem, 50% posiada dwa kierunki studiów; -
lekcje w systemie jednozmianowym,
-
dobra promocja poprzez realizowane projekty stronę internetową.
Do słabych stron szkoły możemy zaliczyć:
-
brak logopedy, pedagoga szkolnego, sekretarki,
-
brak świetlicy i mała liczba godzin biblioteki,
-
trudności we współpracy z częścią rodziców,
-
brak wystarczających środków finansowych na realizację szerszej oferty zajęć, pozalekcyjnych, gratyfikację pieniężną dla wyróżniających się uczniów i nauczycieli,
W obecnym roku szkolnym 7 zatrudnionych nauczycieli realizuje pensum zajęć wyłącznie w naszej szkole. Pozostali (3 osoby) pracują w niepełnym wymiarze.
W roku szkolnym 2013/14 do SP w Pielni uczęszczają dzieci z naszego obwodu i 9 uczniów z Gminy Sanok. Uczą się one w 7 oddziałach klasowych („0”-VI).
Misja i wizja szkoły; sylwetka absolwenta
MISJA
„Chcemy być szkołą, która kształcić będzie uczniów na miarę XXI wieku, tak, by potrafili radzić sobie w zmieniającym się współczesnym świecie i stawić czoła coraz bardziej wymagającej rzeczywistości, tak, by w sposób najbardziej efektywny i wydajny umożliwiać młodym ludziom rozwój”
Szkoła Podstawowa w Pielni działa po to, aby:
-
nasi uczniowie byli dobrze przygotowani do dalszej nauki na poziomie gimnazjalnym;
-
rodzice darzyli nas zaufaniem i mogli liczyć na wsparcie w wychowaniu dzieci na gruncie uniwersalnego systemu wartości;
-
pracownicy szkoły mieli satysfakcję z wykonywanej pracy;
-
szkoła cieszyła się uznaniem w środowisku.
Wizja absolwenta szkoły:
-
jest przygotowany do podjęcia nauki w gimnazjum;
-
zna swoje prawa i obowiązki;
-
ma poczucie przynależności do najbliższego środowiska i regionu;
-
jest przygotowany do podejmowania i realizacji zadań indywidualnych i zespołowych
-
ma poczucie własnej wartości i godności;
-
zna i stosuje zasady i normy dobrego zachowania, jest kulturalny, odnosi się z szacunkiem do rówieśników i dorosłych;
-
jest tolerancyjny, gotowy do niesienia pomocy starszym, słabszym i niepełnosprawnym;
-
ma szacunek do symboli narodowych, zna historie i kulturę Ojczyzny, regionu i wsi;
W koncepcji funkcjonowania i rozwoju szkoła skoncentruje się głównie
na zapewnianiu jakości, zbudowaniu procedur zapewniających osiąganie wysokich efektów w pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej szkoły przy wykorzystaniu posiadanych zasobów. Służą temu następujące działania:
-
zarządzanie i organizacja;
-
podnoszenie jakości i efektów kształcenia;
-
działania wychowawcze i opiekuńcze szkoły;
-
baza szkoły;
-
promocja szkoły.
Podnoszenie jakości i efektów kształcenia
Nasza szkoła w roku 2011 osiągnęła na badaniu zewnętrznym ósmy stanin. Głównym celem pracy nauczycieli jest powrót do tego poziomu dydaktycznego i, aby o naszej szkole mówiono, że jest „nastawiona na ucznia”, że „wspiera i wzbogaca uczenie się”. Służyć będą temu następujące działania:
-
wspieranie doskonalenia nauczycieli, aby każdy z nich, wykorzystywał najlepsze sposoby do pracy z dzieckiem oraz był refleksyjnym praktykiem;
-
rozszerzenie oferty edukacyjnej szkoły o innowacje pedagogiczne, programy autorskie, kółka zainteresowań;
-
wspieranie nauczycieli w wyborze programów nauczania łączących wiedzę przedmiotową z uczeniem jak się uczyć;
-
propagowanie nowoczesnych metod nauczania, w tym metod aktywizujących, stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych na zajęciach z różnych przedmiotów;
-
planowe uczenie wychodzące poza szkołę (np. w formie lekcji przedmiotowych prowadzonych w instytucjach kulturalnych - muzeach, kinach, teatrach, bibliotekach);
-
zaspakajanie potrzeb uczniów o różnych stylach uczenia się i oddziaływanie na wszystkie rodzaje inteligencji;
-
nauczanie dzieci technik szybkiego czytania, zapamiętywania, notowania;
-
położenie większego nacisku na indywidualizację procesu nauczania poprzez stopniowanie skali trudności zadań, testów, sprawdzianów, pracy domowej dla ucznia zdolnego i mającego problemy w nauce;
-
rozszerzenie pomocy koleżeńskiej;
-
motywowanie uczniów przez nagradzanie;
-
otoczenie szczególną opieką dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych i wspieranie ich rodziców;
-
motywowanie uczniów do jeszcze częstszego udziału w różnego typu olimpiadach i konkursach przedmiotowych, artystycznych i zawodach sportowych;
Obiektywnym sprawdzianem skuteczności działań będą czołowe miejsca w konkursach międzyszkolnych i wyniki sprawdzianu po klasie VI wyższe od średnich wojewódzkich i krajowych.
Działania wychowawcze i opiekuńcze szkoły
Zgodnie z mottem szkoły, które brzmi „W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem”, rola wychowawców sprowadza się do towarzyszenia wychowankowi w tym rozwoju i stwarzania takich warunków, które ten rozwój umożliwiają. Szczególnie należy dbać o ład moralny i duchowy. Szkoła chciałaby tak kierować wychowaniem dzieci i młodzieży, aby utożsamiały się one ze szkołą i były z niej dumne.
Szczególna uwaga zwrócona zostanie na:
-
wysokie oczekiwania wobec uczniów i nauczycieli, ponieważ dobre szkoły spodziewają się najlepszego po każdym,
-
pozytywne podejście do ucznia (dobre szkoły motywują dzieci pochwałami),
-
partnerską współpracę z rodzicami i społecznością lokalną, a także instytucjami wspierającymi szkołę w zakresie funkcji opiekuńczo-wychowawczych (UG, GOPS, OSP, Policja, Sanepid; PP-P, Sąd Rodzinny);
-
profilaktykę pierwszorzędową i profilaktykę drugorzędową (poprzez odwołanie się do specjalistycznej pomocy);
-
wprowadzenie programów profilaktycznych ukierunkowanych na przeciwdziałanie agresji, uzależnieniom (palenie tytoniu, alkoholizm) i wszelkim patologiom;
-
współpracę z parafią w zakresie takiego wychowania dzieci, aby szanowały dorosłych i rówieśników, normy
i wartości społeczne;
-
właściwe zagospodarowanie czasu wolnego uczniów jako formy zapobiegania agresji i przestępczości - koła zainteresowań, zabawy i dyskoteki, praca na rzecz Samorządu Uczniowskiego,
-
realizację programów „Czas na zdrowie” i „Trzymaj formę” -integrowanie rodziców wokół tych działań;
-
działalność Uczniowskiego Klubu Sportowego;
-
współpracę z Fundacją Młodzi młodym i wykorzystywanie środków z 1% na udział dzieci w ciekawych zajęciach;
-
otoczenie szczególną opieką uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz wspieranie ich rodziców i wychowawców;
-
wdrażanie dzieci do udziału w akcjach charytatywnych, np. „Góra grosza”;
-
kontynuowanie imprez środowiskowych z udziałem rodziców, dziadków, mieszkańców wsi;
-
tworzenie wraz z uczniami tradycji szkoły(np. wigilia szkolna);
-
rozwijanie samorządności uczniowskiej w celu realizacji efektywnej pracy wychowawczej.
Baza szkoły
Pracownicy szkoły zakresie bazy szkolnej systematycznie dbają o stan techniczny obiektu i otoczenia oraz o bezpieczne warunki pracy i nauki. W tym zakresie podejmowana będzie ścisła współpraca z ZEAS-em w Zarszynie i Urzędem Gminy.
Aby powiększyć stan dochodów Szkoła, zamierza:
-
organizować wraz z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców dochodowe imprezy o charakterze wychowawczym,
-
odpłatnie udostępniać salę gimnastyczną,
-
kontynuować współpracę z towarzystwami ubezpieczeniowymi i firmami fotograficznymi,
-
zabiegać o sponsoring firm,
-
pozyskiwać darowizny finansowe i rzeczowe,
-
występować z wnioskami do programów unijnych.
Dodatkowe środki finansowe będą przeznaczane na malowanie sal lekcyjnych, szatni uczniowskich, korytarza; zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych i programów multimedialnych.
Promocja szkoły
Do realizacji zadania dotyczącego promocji szkoły w środowisku szkoła przykłada szczególną wagę. Podejmowane będą takie działania placówki, o których będzie głośno w środowisku, w pozytywnym znaczeniu. Szkoła musi przewodzić, ale także włączać się w ważne i wartościowe wydarzenia lokalne.
Podejmowane będą działania mające na celu zachęcenie uczniów do działalności artystycznej, aby zadbać o pozytywny wizerunek placówki.Budowanie wizerunku Szkoły oparty jest na współpracy z instytucjami i organizacjami działającymi na terenie wsi, w szczególności: Sołtysem wsi, Stowarzyszeniem „Pielnianie”, KGW i OSP
Wspierane będą takie działania jak organizowanie imprez szkolnych, które już się odbywają i staną się znakiem rozpoznawczym szkoły:
Dzień Seniora, Wigilia szkolna, Piknik Rodzinny.
Do promocji szkoły i tworzenia jej pozytywnego wizerunku w środowisku na pewno będą przyczyniać się ożywione kontakty z mediami, aktualizacjastrony internetowej szkoły.